Battlefield-pelin historia

Battlefield-pelisarja on tätä nykyä jo melko pitkä ja massiivinen, ja pitää sisällään monia eri julkaisuja. Tässä artikkelissa luvassa on katsaus sarjan eräisiin merkkipaaluihin, jotka omasta mielestäni ovat sen tärkeimpiä. Mielipiteeni voivat muuttua, mutta ne ovat omiani!

Battlefield 1942

Se ensimmäinen sarjan peli, vuonna 2002 Windowsille julkaistu Digital Illusions CE:n kehittämä Battlefield 1942 näyttää jo luonnollisesti varsin ikääntyneeltä, mutta on itselleni se kaikkein tärkein. Kyseessä oli omalla (ja myös monien muiden) kohdalla se peli, joka mullisti näkemyksen FPS-pelien genrestä. Tässä pelissä koko genre otti vastaan jotain siitä rikkaudesta, mikä oli ollut RPG-genren suola. Mullistava kokemus aikanaan, voin kertoa.

1942 avasi samalla aivan uuden maailman moninpeleihin, joiden skaala ei koskaan aiemmin ollut pelimaailmassa ollut näin laaja. Aikanaan suuret kartat vaativat koneilta paljon, mutta avasivat aivan uudenlaisen taktisen suunnittelut ovet ja tekivät joukkuepelaamisesta elementin, jota ei voinut ohittaa. Sooloilijat joko kuolivat kentällä nopeasti ilman lääkintämiestä tai päätyivät yksin kikkailemaan kartan alueelle, jossa taistelua ei tapahtunut. Peli tuli tunnetuksi myös todella aktiivisesta ja laajasta modausyhteisöstä, joka toimi vieläpä ilman pelin virallista tukea modeille.

Battlefield 2

Vuoden 1942 jatko-osa jatkoi omalla tavallaan genren mullistamista. Vuonna 2005 julkaistu kakkososa toi taistelut modernille aikakaudelle. Fiktiivisen konfliktin osapuolet olivat Yhdysvallat, Venäjä, Kiina, Euroopan Unioni ja kuvitteellinen Lähi-idän koalitio. Moderni aseistus muutti pelin kuvaa paljon, mutta peruselementit isoine karttoineen säilyivät edelleen keskeisessä osassa. Jatko-osa toi mukanaan paljon paremman tuen modeille, ja modausyhteisö jatkoi kasvuaan. Samalla mukana tuli myös parempi tuki joukkueille.

Peli sai kriitikoilta miltei varauksettoman positiivisen vastaanoton. Aivan täydet pisteet jäivät useissa arvosteluissa kuitenkin jakamatta, sillä Battlefield 2:n ensimmäisessä julkaisussa oli melko paljon bugeja. Oikeastaan nykymittapuulla julkaisu ei ollut mitenkään erityisen buginen, mutta omana aikanaan niitä oli huomattava määrä. Varsinkin verkkopelaamista bugit hankaloittivat alussa huomattavasti.

Battlefield 2142

Kuten jo nimikin antaa ymmärtää, vuonna 2006 julkaistu Battlefield 2142 sijoittuu tulevaisuuteen. Moni sarjan vanha fani suhtautui fiktiiviseen maailmaan ja sen futuristisiin aseisiin varsinkin pelin julkaisun yhteydessä hieman nihkeästi, mutta kaikesta näki, että kyse oli laatutuotteesta. Pelattavuudeltaan Battlefield 2142 ei ehkä aivan päässyt aiempien sarjan julkaisujen tasolle, mutta suunnittelu ja visuaalinen ilme olivat jotain melko poikkeuksellista ja saivat ainakin oman mielikuvitukseni laukkaamaan. Peli vaati myös aikansa tietokoneilta varsin paljon tehoja, mikä laski omalta osaltaan joidenkin pelaajien intoa sarjan uusinta osaa kohtaan.

Battlefield 3

Battlefield 3 oli numerostaan huolimatta jo pelisarjan 11. osa. Vuonna 2011 julkaistu peli pitää sisällään karttoja ympäri maailman – Pariisi, New York, Iran… karttojen suunnitteluun oli satsattu enemmän kuin koskaan aiemmin sarjassa, ja tämä kyllä näkyy. Pelin kampanjan tarina sijoittuu puolestaan fiktiiviseen vuonna 2014 tapahtuvaan sotaan, joten aseiden ja varusteiden osalta fokus oli jälleen nykyajassa.